Η Ελλάδα στρέφεται στο ιρανικό πετρέλαιο λόγω κρίσης
Το άρθρο που ακολουθεί είναι από το Reuters και αναφέρεται στην στροφή της Ελλάδας προς το Ιράν καθώς ο κίνδυνος ενός ελληνικού default αποθαρρύνει το εμπόριο πετρελαίου.
Traders δήλωσαν ότι η Ελλάδα έχει στραφεί στο Ιράν ως τον ύστατο προμηθευτή παρά την αυξανόμενη πίεση από την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες για να περιοριστεί η εμπορική συνδιαλλαγή με την χώρα αυτή ως μέρος μιας εκστρατείας κατά του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης.
Η παράλυση σχεδόν των συναλλαγών του πετρελαίου με την Ελλάδα, η οποία έχει τέσσερα διυλιστήρια, δείχνει πως το εμπόριο στην Ευρώπη θα μπορούσε να καταστεί πολύ δυσχερές λόγω της κατάρρευσης εμπιστοσύνης που προκάλεσε η κρίση χρέους της ζώνης του ευρώ και η οποία απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλες χώρες.
«Εταιρείες όπως η δική μας δεν μπορούν να συναλλαγούν μαζί τους. Το ρίσκο είναι μεγάλο. Ίσως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι πιο ευέλικτοι", δήλωσε trader μιας μεγάλης διεθνής εταιρείας πετρελαίου.
"Το Τμήμα Οικονομικών μας αρνείται να συναλλαγεί μαζί τους. Όχι γιατί δεν πληρώνουν αλλά απλά για προληπτικούς λόγους", δήλωσε trader μεγάλης εταιρίας.
"Δεν μπορέσαμε να βρούμε καμία τράπεζα διατεθειμένη να μας χρηματοδοτήσει. Καμία τράπεζα δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια συμφωνία με την Ελλάδα . Χάσαμε κάποιες καλές ευκαιρίες εκεί», είπε ένας άλλος trader.
Περισσότεροι από δύο ντουζίνες traders με τους οποίους επικοινώνησε το Reuters σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και εμπορικούς οίκους, δήλωσαν ότι η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης έχει αναγκάσει την Ελλάδα να σταματήσει την αγορά αργού από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ελλάδα, χωρίς εγχώρια παραγωγή, στηρίζεται στις εισαγωγές πετρελαίου. Το 2010 εισήγαγε 46% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία και 16% από το Ιράν. Η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν παρείχαν 10% έκαστος, η Λιβύη 9% και το Ιράκ 7%, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ.
" Όταν τους ρωτάς δεν διστάζουν να σου πουν ότι επιβιώνουν χάρη στο ιρανικό πετρέλαιο καθότι οι υπόλοιποι απλά δεν πουλάνε στο σημερινό περιβάλλον», δήλωσε ένας έμπορος στην περιοχή της Μεσογείου.
Η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία διύλισης, τα Ελληνικά Πετρέλαια, αρνήθηκε οποιαδήποτε δυσκολία αγοράς του αργού και αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με την ακριβή κατανομή των προμηθειών πετρελαίου. Η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στην Ελλάδα, η Motor Oil Hellas, αρνήθηκε να σχολιάσει.
Τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα, που ανήκουν στην Hellenic and Motor Oil, είναι σε θέση να επεξεργαστούν περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί σε περίπου 330.000 βαρέλια ημερησίως τους τελευταίους μήνες λόγω εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης.
"Η κατάσταση του αργού μας είναι σε γενικές γραμμές αμετάβλητη τους τελευταίους μήνες και είμαστε πάντα επιδιώκουμε τη βελτιστοποίηση της διαδικασίας διύλισης", δήλωσε εκπρόσωπος της Hellenic."Οι συμφωνίες προμήθειας βασίζονται σε καθαρά εμπορικά κριτήρια, δίχως άλλους παράγοντες που παρεμβαίνουν», είπε.
Δεδομένα αποστολές που προμηθεύτηκε το Reuters έδειξε τέσσερα φορτία να μεταφέρουν αργό από τη Μέση Ανατολή στην έξοδο του Sidi Kerir της αιγυπτιακής Μεσογείου προς την Ελλάδα το Σεπτέμβριο. Τρία από αυτά εξέπλευσαν τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με traders όλα μετέφεραν ιρανικό Βαρύ αργό ενώ και άλλο είναι προγραμματισμένο για τον Νοέμβριο.
"Το Ιράν είναι η μοναδική χώρα που μπορεί να προμηθεύει με "ανοικτή πίστωση" αυτή τη στιγμή, δεδομένης της δυσκολίας του στην πώληση αργού," δήλωσε ένας trader.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες υπόκεινται σε κυρώσεις, αλλά εξακολουθούν να είναι απολύτως νόμιμες στην Ευρώπη και στην Ασία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι μπορεί να εξετάσει κυρώσεις κατά του Ιράν τις επόμενες εβδομάδες μετά από τις δηλώσεις υπηρεσίας του ΟΗΕ ότι η Τεχεράνη προωθεί το σχεδιασμό πυρηνικών βομβών.
Το Ιράν αρνείται οποιαδήποτε προσπάθεια κατασκευής ατομικών βομβών και ένας Ιρανός αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί, δήλωσε η Τεχεράνη δεν έχει καμία δυσκολία στην πώληση του πετρελαίου της.
Ωστόσο,σύμφωνα με πηγές , το ενδιαφέρον για το ιρανικό αργό, το οποίο είναι φθηνότερο από ανταγωνιστικές ρωσικές βαθμίδες μεν, αλλά πολιτικά ευαίσθητο δε, ώθησε τη χώρα να συνεχίσει την αποθήκευση αργού πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα, ώστε να είναι διαθέσιμο για άμεση παράδοση.
Το υπόλοιπο της βιομηχανίας πετρελαίου μείωσε δραστικά τα αποθέματα αργού πέρυσι μετά από την κίνηση προς τα κάτω των προθεσμιακών συμβολαίων καθιστώντας αυτή τη λειτουργία ζημιογόνα.Το Ιράν αποθηκεύει αργό σε τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού (VLCCs) στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η παράλυση σχεδόν των συναλλαγών του πετρελαίου με την Ελλάδα, η οποία έχει τέσσερα διυλιστήρια, δείχνει πως το εμπόριο στην Ευρώπη θα μπορούσε να καταστεί πολύ δυσχερές λόγω της κατάρρευσης εμπιστοσύνης που προκάλεσε η κρίση χρέους της ζώνης του ευρώ και η οποία απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλες χώρες.
«Εταιρείες όπως η δική μας δεν μπορούν να συναλλαγούν μαζί τους. Το ρίσκο είναι μεγάλο. Ίσως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι πιο ευέλικτοι", δήλωσε trader μιας μεγάλης διεθνής εταιρείας πετρελαίου.
"Το Τμήμα Οικονομικών μας αρνείται να συναλλαγεί μαζί τους. Όχι γιατί δεν πληρώνουν αλλά απλά για προληπτικούς λόγους", δήλωσε trader μεγάλης εταιρίας.
"Δεν μπορέσαμε να βρούμε καμία τράπεζα διατεθειμένη να μας χρηματοδοτήσει. Καμία τράπεζα δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια συμφωνία με την Ελλάδα . Χάσαμε κάποιες καλές ευκαιρίες εκεί», είπε ένας άλλος trader.
Περισσότεροι από δύο ντουζίνες traders με τους οποίους επικοινώνησε το Reuters σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και εμπορικούς οίκους, δήλωσαν ότι η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης έχει αναγκάσει την Ελλάδα να σταματήσει την αγορά αργού από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ελλάδα, χωρίς εγχώρια παραγωγή, στηρίζεται στις εισαγωγές πετρελαίου. Το 2010 εισήγαγε 46% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία και 16% από το Ιράν. Η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν παρείχαν 10% έκαστος, η Λιβύη 9% και το Ιράκ 7%, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ.
" Όταν τους ρωτάς δεν διστάζουν να σου πουν ότι επιβιώνουν χάρη στο ιρανικό πετρέλαιο καθότι οι υπόλοιποι απλά δεν πουλάνε στο σημερινό περιβάλλον», δήλωσε ένας έμπορος στην περιοχή της Μεσογείου.
Η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία διύλισης, τα Ελληνικά Πετρέλαια, αρνήθηκε οποιαδήποτε δυσκολία αγοράς του αργού και αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με την ακριβή κατανομή των προμηθειών πετρελαίου. Η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στην Ελλάδα, η Motor Oil Hellas, αρνήθηκε να σχολιάσει.
Τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα, που ανήκουν στην Hellenic and Motor Oil, είναι σε θέση να επεξεργαστούν περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί σε περίπου 330.000 βαρέλια ημερησίως τους τελευταίους μήνες λόγω εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης.
"Η κατάσταση του αργού μας είναι σε γενικές γραμμές αμετάβλητη τους τελευταίους μήνες και είμαστε πάντα επιδιώκουμε τη βελτιστοποίηση της διαδικασίας διύλισης", δήλωσε εκπρόσωπος της Hellenic."Οι συμφωνίες προμήθειας βασίζονται σε καθαρά εμπορικά κριτήρια, δίχως άλλους παράγοντες που παρεμβαίνουν», είπε.
Δεδομένα αποστολές που προμηθεύτηκε το Reuters έδειξε τέσσερα φορτία να μεταφέρουν αργό από τη Μέση Ανατολή στην έξοδο του Sidi Kerir της αιγυπτιακής Μεσογείου προς την Ελλάδα το Σεπτέμβριο. Τρία από αυτά εξέπλευσαν τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με traders όλα μετέφεραν ιρανικό Βαρύ αργό ενώ και άλλο είναι προγραμματισμένο για τον Νοέμβριο.
"Το Ιράν είναι η μοναδική χώρα που μπορεί να προμηθεύει με "ανοικτή πίστωση" αυτή τη στιγμή, δεδομένης της δυσκολίας του στην πώληση αργού," δήλωσε ένας trader.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες υπόκεινται σε κυρώσεις, αλλά εξακολουθούν να είναι απολύτως νόμιμες στην Ευρώπη και στην Ασία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι μπορεί να εξετάσει κυρώσεις κατά του Ιράν τις επόμενες εβδομάδες μετά από τις δηλώσεις υπηρεσίας του ΟΗΕ ότι η Τεχεράνη προωθεί το σχεδιασμό πυρηνικών βομβών.
Το Ιράν αρνείται οποιαδήποτε προσπάθεια κατασκευής ατομικών βομβών και ένας Ιρανός αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί, δήλωσε η Τεχεράνη δεν έχει καμία δυσκολία στην πώληση του πετρελαίου της.
Ωστόσο,σύμφωνα με πηγές , το ενδιαφέρον για το ιρανικό αργό, το οποίο είναι φθηνότερο από ανταγωνιστικές ρωσικές βαθμίδες μεν, αλλά πολιτικά ευαίσθητο δε, ώθησε τη χώρα να συνεχίσει την αποθήκευση αργού πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα, ώστε να είναι διαθέσιμο για άμεση παράδοση.
Το υπόλοιπο της βιομηχανίας πετρελαίου μείωσε δραστικά τα αποθέματα αργού πέρυσι μετά από την κίνηση προς τα κάτω των προθεσμιακών συμβολαίων καθιστώντας αυτή τη λειτουργία ζημιογόνα.Το Ιράν αποθηκεύει αργό σε τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού (VLCCs) στην Ερυθρά Θάλασσα.
Πηγή:
Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011
~