Η «ελληνική Σίλικον Βάλεϊ»: Πρωτοποριακοί «χώροι συνεργασίας» (coworking spaces) συγκεντρώνουν νέους επιχειρηματίες με καινοτόμους ιδέες σε θέματα τεχνολογίας
Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011
~
«Το κεφάλαιο είναι ευκίνητο αλλά οι κεφαλαιούχοι είναι τεμπέληδες». Το εν λόγω ρητό αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των λεγόμενων «start-up» επιχειρήσεων, δηλαδή των καινοτόμων επιχειρήσεων στις ψηφιακές τεχνολογίες που ξεκινούν από μια πρωτότυπη ιδέα και μετατρέπονται σε οργανωμένο επιχειρηματικό σχέδιο που αναζητεί επενδυτή. Όσοι εργάζονται πυρετωδώς με το όνειρο να γίνουν ο επόμενος Στιβ Τζομπς ή Μαρκ Ζάκερμπεργκ (ιδρυτές της Αpple και του Facebook αντίστοιχα) γνωρίζουν ότι οι επενδυτές τείνουν να συγκεντρώνονται στους τόπους όπου ήδη υφίσταται υψηλός βαθμός καινοτομίας. Γι΄ αυτό και οι προγραμματιστές μαζεύονται κατά χιλιάδες σε «πυρήνες καινοτομίας» όπως η Σίλικον Βάλεϊ, η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και πρόσφατα το Τελ Αβίβ- ακριβώς όπως οι φερέλπιδες ηθοποιοί φτάνουν γεμάτοι φιλοδοξίες στο Χόλιγουντ από κάθε άκρη του πλανήτη με όνειρο να ανακαλυφθεί το ταλέντο τους. Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της φυσικής (και όχι απλώς διαδικτυακής) συνύπαρξης σε πυρήνες καινοτομίας, έλληνες επιχειρηματίες έχουν δημιουργήσει τον τελευταίο χρόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τους λεγόμενους «coworking spaces», ελληνιστί «χώρους συνεργασίας». Σε αυτά τα πρωτότυπα γραφεία προγραμματιστές, ντιζάινερ, οικονομολόγοι και επικοινωνιολόγοι δουλεύουν μαζίχωρίς απαραίτητα να γνωρίζονται- μοιραζόμενοι τους ίδιους χώρους και το ίδιο «όνειρο». Και κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία μιας Σίλικον Βάλεϊ α λα ελληνικά και σε... μικρογραφία.
O κ. Ανδρέας Κωνσταντίνου είναι ιδιοκτήτης μιας εταιρείας με έδρα τη Μεγάλη Βρετανία η οποία προσφέρει υπηρεσίες αναλυτών της αγοράς κινητής τηλεφωνίας σε πελάτες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και το Ισραήλ. Τους τελευταίους μήνες κατοικεί στην Ελλάδα και διευθύνει τις διεθνείς συναλλαγές της επιχείρησής του από τα γραφεία ενός «χώρου συνεργασίας» της Αθήνας. «Στην Ελλάδα ο επιχειρηματίας του Διαδικτύου αισθάνεται αποκλεισμένος. Αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν κι άλλοι εκεί έξω που δραστηριοποιούνται στον τομέα του αλλά δεν ξέρει πού να τους βρει. Μέσα στη γενικότερη κουλτούρα εσωστρέφειας είναι πολύ πιο εύκολο να συναντήσεις νέους που θέλουν να ανοίξουν καφετέρια ή αντιπροσωπεία αυτοκινήτων παρά ανθρώπους που προσπαθούν να βρουν καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες για νέες τεχνολογίες και να τις προωθήσουν για επενδύσεις. Υπό αυτές τις συνθήκες οι “χώροι συνεργασίας” είναι η πρώτη προσπάθεια να δημιουργηθούν στα ελληνικά δρώμενα εστίες συνάντησης ανθρώπων και ιδεών» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα». Οι νεοφώτιστοι φτάνουν στη Σίλικον Βάλεϊ της Αθήνας ψάχνοντας για έμπνευση, ιδέες και δικτύωση με άλλα ταλαντούχα μυαλά. «Το μεγάλο πρόβλημα στις “start-up” επιχειρήσεις είναι ότι όλη η ομάδα αποτελείται από άτομα ίδιου υποβάθρου.Το πιο συχνό παράδειγμα είναι μια επιχείρηση που αποτελείται μόνο από προγραμματιστές.Δεν αρκεί αυτό όμως.Χρειάζονται και οικονομολόγοι, σχεδιαστές, ειδικοί στο μάρκετινγκ, στην επικοινωνία,στη διοίκηση επιχειρήσεων. Αυτό διαφοροποιεί μια ιδέα από ένα ολοκληρωμένο προϊόν:η ομάδα που την υλοποιεί.Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πρόσβαση σε ένα τέτοιο δίκτυο ανθρώπων» αναφέρει ο κ. Δημήτρης Μακρής. Μαζί με τους κκ. Βαγγέλη Ρέκκα, Θάνο Μακρή και Χρήστο Παπαζαφειρόπουλο αναπτύσσουν μια mobile εφαρμογή που θα περιέχει έναν διαδικτυακό οδηγό για πολιτιστικούς χώρους. Οι τέσσερις νέοι ήταν συμφοιτητές στο Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου έκαναν το διδακτορικό τους, το οποίο εγκατέλειψαν όταν αποφάσισαν να ακολουθήσουν το όνειρό τους στο σύγχρονο Ελντοράντο των ψηφιακών τεχνολογιών.
πηγή: Το Βήμα