Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι.

Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.

Ένας ήλιος που όμοιός του δεν υπάρχει αλλού και ας είναι όταν δεν τον έχουμε να τον αναζητάμε και όταν έρχεται να τον διώχνουμε.

Άνθρωποι γαρ είμαστε...

Βουτούν ξανά στο ναυάγιο

~ Κυριακή 5 Αυγούστου 2012

Το ναυάγιο εντοπίστηκε τη δεκαετία του ’80

Το ναυάγιο εντοπίστηκε τη δεκαετία του ’80,

ΖΑΚΥΝΘΟΣ,

Νέα υποβρύχια έρευνα στο πλοίο του 16ου αιώνα που εντοπίστηκε δύο μόλις χλμ. έξω από το λιμάνι και συμμετείχε πιθανότατα στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου
Το πλοίο του 16ου αιώνα, που έπεσε πάνω σε ύφαλο και ναυάγησε δύο μόλις χιλιόμετρα έξω από το λιμάνι της Ζακύνθου, συμμετείχε πιθανότατα στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου το 1571. Είναι, επιπλέον, το μοναδικό ναυάγιο της εποχής της ισπανικής θαλασσοκρατίας του Φιλίππου του Β' που έχει εντοπιστεί στον ελληνικό χώρο.
Το ναυάγιο, που διατηρείται σε σημαντικό βαθμό, εντοπίστηκε τη δεκαετία του '80 από ντόπιους ψαροντουφεκάδες μετά από εργασίες εκβραχισμού του υφάλου, όταν εξουδετερώθηκαν οι βόμβες βυθού του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ερευνήθηκε τη δεκαετία του ΄90 από τη διευθύντρια ?τότε- της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων Αικατερίνη Δελαπόρτα, σε συνεργασία αρχικά και με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και το 2000 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της ανασκαφής του. Υπήρχε ωστόσο ένα σημαντικό πρόβλημα. Η διατήρησή του.
Πείραμα
Ετσι, το ΤΕΙ Αθηνών εκπόνησε ένα πρωτοπόρο πείραμα, καλύπτοντας τον σκελετό με γεωύφασμα. Τώρα, με γνωμοδότηση του ΚΑΣ, θα μελετηθεί η αποτελεσματικότητα του προγράμματος αυτού. Οπως δήλωσε η κ. Δελαπόρτα -διευθύντρια σήμερα της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων- στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, όπου συζητήθηκε η συνέχιση της ανασκαφής του ναυαγίου υπό τη διεύθυνσή της, για να προχωρήσει το ενταγμένο στο ΕΣΠΑ πρόγραμμα χρειάζεται νέα υποβρύχια έρευνα.
«Πρέπει να συνεχιστεί η ανασκαφή για να συμπληρωθεί η αρχιτεκτονική αποτύπωσή του. Να εντοπιστεί η πρύμνη και η πλώρη και να ολοκληρωθεί όλη η εικόνα του», τόνισε η κ. Δελαπόρτα. Πέραν του προστατευμένου με γεωύφασμα τμήματος, το υπόλοιπο πλοίο βρίσκεται κάτω από τον πυθμένα. Σύμφωνα με την αρχαιολόγο, ο 16ος αιώνας είναι μια μεταβατική περίοδος στη ναυπηγική της Μεσογείου και πρέπει να μελετηθούν πολλά στοιχεία για να βρεθεί ο τύπος του πλοίου.
Από το ναυάγιο έχουν ανελκυστεί 200 ασημένια νομίσματα που κόπηκαν την εποχή του Φιλίππου Β', με το παλιότερο να χρονολογείται στο 1580, μια περόνη από χρυσό κόσμημα, μια πίπα ολλανδικής κατασκευής με σφραγίδα από λευκή πορσελάνη, λίθινες μπάλες κανονιού, αρκετά ακέραια αγγεία, μαγειρικά αντικείμενα και πολλά? φουντούκια.
Μάλιστα, κάποια από τα φουντούκια, που η χρονολόγησή τους συμπίπτει με εκείνη του ξύλου ναυπήγησης, σώζουν τις δαγκωματιές από ποντίκια και άλλα ζώα.






Share